DeTelobisAJozi

Qui entengui la vida, que plegui

Una frivolitat del gimnàs

Deixa un comentari

He començat a Sud-Àfrica a anar al gimnàs. Tot un món. Aquí puc lluir com a marca tot el meu arsenal Quechua que em vaig emportar per anar de safari i que, per sort, és reciclable a la cinta i les màquines. No hi ha Decathlon i ja sé que per a molts seria una bona notícia perquè evita que així no anem tots uniformats però és que l’alternativa són les botigues d’esports, de marques bones, ergo cares. Així que aquí la gent va al gym amb samarretes tècniques d’una qualitat excessiva per fer abdominals o amb les que jo dic d’un altre món és possible, com les que porta vacances rere vacances la meva amiga Carme, incapaç de fer draps d’una samarreta de cotó del Setem de l’any del Naranjito.
Com deia el gimnàs és un món. Jo vaig al Virgin Active del costat del Cresta Mall, pijo car però és que no tinc alternativa. No tinc cotxe i la seva ubicació és ideal perquè puc anar caminant tant des de casa com des de la feina. I aquí ja es deu notar que sóc estrangera. Entrar al recinte del gimnàs a peu, tenint un pàrquing gratuït i vigilat és poc menys que un sacrilegi. Els vigilants ja em coneixen perquè sóc l’única que creua la barrera sense motoritzar.
Segurament és perquè tothom va amb el cotxe fins a la mateixa porta del gimnàs és que els vestidors tenen tan poca afluència de públic. La majoria de gent arriba amb el seu xandall, la seva ampolla d’aigua i la tovalloleta per eixugar-te la suor que els rètols del gimnàs et demanen que portis si vols ser un “good mate” amb la resta de socis, i ni passen pel vestidor. Deixen els trastos al costat de la màquina on s’exerciten i cap a casa, suats i bruts. Vaja, cap al cotxe.
Curiosament, el vestidor del meu gimnàs és gairebé patrimoni de les sòcies negres. Després parlaré de la sauna, on les blanques som una minoria silenciosa. Jo és entrar en aquella sala i pensar en l’Òscar Nebreda i els seus dibuixos de dones en bikini d’El Jueves. Sempre ric suposant que potser algun dia va visitar aquell vestidor, va veure els culs i els pits descomunals de les negres i es va inspirar a l’hora de fer el retrat de les seves xonis a la platja. És per veure-ho. Et puja la moral en un moment i et venen al cap allò de “no estamos tan mal”.
Les blanques són superrecatades, adolescents, joves i grans. La immensa majoria d’elles es canvia la roba com si amagués un tresor, fent malabarismes perquè no els hi caigui la tovallola o amagant-se a les cabines privades. En canvi, les negres són més naturals i mostren els seus poderosos cosos sense contemplacions, amb alguna excepció contagiada per la nyonyeria blanca.
A la sauna, algun dia et trobes alguna blanca, que per norma general o es porta el banyador de la piscina o se’l posa per a l’ocasió. Per a les compatriotes negres, la sauna no és sinònim de tapar-se, ja prou calor fa dins com per haver d’aguantar una peça de roba. He preguntat el perquè d’aquests costums i la meva jefa, una coloured de Zimbaue que fa 20 anys es va instal·lar a Jozi, em diu que hi ha moltes blanques que encara tenen manies d’estar amb negres en un lloc tan íntim.
La recateria és tal que a la piscina no és estrany veure dones blanques -i algun home esporàdicament- banyant-se amb samarreta. Pocs usuaris negres a l’aigua es veuen, la veritat, donant la raó als que sostenen que els negres no són amics de la natació. “El que passa és que als townships on viuen els negres no hi ha piscines públiques”, em va dir un dia el Bento de la feina, sociòleg de formació, per rebatre aquesta teoria sense base científica.

Anuncis

Autor: Marta

De Telobis a Jozi. Per causa o gràcies a la crisi. El canvi de deixar el meu Martorell, de moment, paga la pena i Johannesburg, Jozi o Joburg per als autòctons, m´ha enganxat des del principi. Porto aquí dos mesos i trobo interessantíssima la societat sud-africana, per la seva complexitat social i racial després de dues dècades de democràcia. L’apartheid polític ha quedat enterrat però continua latent el social

Deixa un comentari

